تلاش برای یادگیری، خلاقیت و مهارت آموزی دانش آموزان

دبستان برکت دین و دانش، شهرستان طبس

تلاش برای یادگیری، خلاقیت و مهارت آموزی دانش آموزان

دبستان برکت دین و دانش، شهرستان طبس

۱۳ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

یادگیری اگر توام با کارهای عملی و بازی و سرگرمی باشد بازدهی بسیار بهتر و بیشتری برای دانش آموزان دارد. در این بین معلمان می توانند با استفاده از محیط طبیعی و همچنین لوازم و امکانات اندک و ایده خلاقانه به روند یادگیری هر چه بهتر و بیشتر دانش آموزان کمک کنند.

در دبستان برکت دین و دانش شهرستان طبس ایده های خلاقانه برای یادگیری توسط معلمان بسیار به کار برده می شود.


نمونه از ایده های خلاقانه به یادگیری سرعت و جهت باد در درس علوم می توان اشاره کرده:

خانم خسروی مقدم معلم دبستان:

برای تسهیل در یادگیری دانش آموزان و مفهوم باد و سرعت و جهت آن و همچنین ساخت فرفره به عنوان بادسنج جهت تشخیص سرعت آن در محیط مدرسه انجام شده است.

دانلود کلیپ:

یادگیری سرعت و جهت باد

  • اعظم خسروی مقدم

جشن یادگیری عدد 100 در دبستان برکت دین و دانش شهرستان طبس برگزار شد. این جشن هر ساله به منظور شیرین تر کردن یادگیری ریاضی و علاقه مندی دانش آموزان به آن برگزار می شود.

شرح ایده خلاقانه:

خانم اعظم خسروی مقدم:

می خواستم فصل ۴ ریاضی که معرفی اعداد سه رقمی بوده رو درس بدهم ,اولین عدد سه رقمی ۱۰۰ هستش که یاد میگیرند ینده هم بایک جشن و گفتن داستان و درست کردن جدول ارزش مکانی که طبقه صدگان به اون اضافه میشود وکیک صد و عینک صد و استفاده از چرتکه و بسته های کوئیزنر عدد صد رو معرفی کردم تا بچه ها در قالب جشن و داستان راحت تر یاد بگیرند.


جشن یادگیری عدد 100 امسال مصادف شده بود با شب یلدا که فضای بسیار زیبایی را با کمک خود دانش آموزان ترتیب دادیم و تصویر آن را ملاحظه می کنید.

شور و شوق بچه ها برای کمک به راه اندازی این جشن کوچک و مصادف شدنش با شب یلدا خاطره ای فراموش نشدنی برای معلمان و مدیران و دانش آموزان شد.

  • اعظم خسروی مقدم

ما از حواس پنج گانه خود برای دریافت اطلاعات استفاده می کنیم. می بینیم ، می شنویم ، لمس می کنیم ،بو می کنیم و گاهی می چشیم تا اطلاعاتی کسب کنیم. هر کدام از سهمی در یادگیری انسان دارند.نتایج تحقیقات در مورد سهم حواس در یادگیری انسان نشان داده که تقریبا حدود هفتاد و پنج درصد (سه چهارم) یادگیری از طریق دیدن،  13 درصد از طریق شنیدن، 6 درصد از طریق لمس کردن، سه درصد از طریق بوییدن و سه درصد از طریق چشیدن صورت می پذیرد. یک پیام نمودار این است که یادگیری از طریق دیدن بویژه اگر فرد طی آن فعالیت نیز داشته باشد سهم عمده ای در یادگیری خواهدداشت. این امر بویژه در کودکان کم سن و سالتر پررنگ تر است.

معمولا در آموزش تنها از دو حس بینایی و شنوایی استفاده می شود. امروزه، رویکرد جدیدی در نقاط مختلف دنیا مورد بررسی است که در آن از حواس چندگانه استفاده و سعی می شود مردم را تشویق کند که در تجارب آموزشی خود حواس لامسه، چشایی و بویایی را هم بکار ببرند

دانلود کلیپ:

خلاقیت براساس حواس چندگانه

  • اعظم خسروی مقدم

نوشتاری از دکتر عزیز الله بابلی بهمئی:

نوشتن فرصتی برای اندیشیدن ، تجسم نمودن و به خاطر آوردن است . دیدگاه مشترک درباره ی نوشتن بدین قرار می باشد که نوشتن برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و عقاید از طریق نظامی از نشانه های مکتوب است . در واقع نوشتن یک آفرینش و خلاقیت تام است که در یک طرف آن خلق افکار و اندیشه ها و در طرف دیگر نظم بخشی این اندیشه ها در قالب های زبانی مورد نظر قرار دارد.

کودکان دبستان مطلبی را می توانند بنویسند که قبلا در باره ی آن بتوانند سخن بگویند، و هنگامی می توانند در باره-ی موضوعی سخن بگویند که راجع به آن، تجارب و اطلاعاتی داشته باشند. برای این که نوآموز چیزی بنویسد، مهارت در نوشتن کلمات و جمله ها را هم باید فرا گرفته باشد. پس انشاء نویسی را هنگامی می توان انتظار داشت که شخص پایه های آن را آموخته باشد.

در روزگار ما که عبارت " آموختن برای زیستن" به یک شعار جهانی تبدیل شده است و شهروندان از حقوق برابر برخوردارند و می توانند عقاید و نظرات خود را به صورت مکتوب ابراز کنند، نوشتن از ضروریات زندگی می باشد ؛ از سوی دیگر تعداد دانش آموزانی که در نوشتن احساس ناتوانی می کنند روز به روز در حال افزایش هستند ( آمار جهانی اختلال یادگیری بین 4 تا 12 درصد است ولی طبق گزارشات مراکز مشاوره و کارشناسی های مشاوره مناطق در کشور ما گاهی فراتر از عدد جهانی است).


دانلود جزوه:

نامهربانی با مادر خلاقیت (انشاء)


  • اعظم خسروی مقدم

 کودکان تحرک و فعالیت را دوست دارند اما در بسیاری از کلاس های درس فعالیت و تحرک کودکان برای معلم کمتر قابل تحمل است.بازی باعث به وجود آمدن انگیزه در دانش آموز می شود ضمن اینکه شادابی را برای وی به همراه خواهد داشت. به طور کلی هر کاری که موجب سرگرمی باشد و رفتار کودکانه و غیر جدی را به همراه داشته باشد بازی نام دارد


شیوه طبیعی یادگیری برای کودک، بازی کردن است. برای کودکان بازی کردن و یادگیری در راستای هم هستند. کودکان از موقعیت‌های "یادگیری" که لذت‌بخش باشند بهره می‌برند. مثلا با استفاده از اسباب‌بازی‌های ساختمان‌سازی، کار کردن با پازل، دومینو و اسباب‌بازی‌های جورچین رنگ‌ها، جنس‌ها و شکل‌ها، کودکان مهارت‌هایی اساسی را فرا می‌گیرند که بعدها آنها را قادر می‌سازد خواندن، نوشتن و شمردن را بیاموزند.


دانلود کلیپ:

یادگیری مبتنی بر بازی و لذت در مقطع ابتدایی

  • اعظم خسروی مقدم

مجموع سخنرانی های حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) با موضوع تربیت:

تعلیم و تربیت دو مقوله تؤام با یکدیگرند. در محیطی که تعلیم صورت می گیرد تربیت نیز اتفاق می افتد. تربیت به فعلیت رساندن ظرفیتهای انسان و هدف مقدسی است که انبیای الهی برای آن مبعوث شده اند. هرکس که در این مسیر گام می گذارد در حقیقت کاری پیامبرگونه انجام می دهد و با تأثیر گذاشتن بر جان انسانها گاه زندگی آنها را تا پایان عمر جهت می دهد. بسیارند معلمهایی که با محبت دانش آموز بزهکار را به فردی علاقمند به درس، فعال و پرنشاط تبدیل کرده اند. معلم در محیط آموزشی باید به نقش تربیتی خود نیز توجه داشته باشد و خود را مربی دانش آموزان بداند. فردی که قصد دارد مربی دیگران باشد باید نخست خود را تربیت کرده باشد تا آثار پنهان و آشکاری که بر متربیان دارد در مسیر حق و رشد آنها باشد.

مجموعه حاضر ویژه نامه ای با عنوان "تربیت" هست که به همت خبرنامه دانشجویان ایران آماده سازی شده، این ویژه نامه ارزشمند شامل 58 سخنرانی ارزشمند آیت الله مجتبی تهرانی است که در طول سالیان عمر پرکتشان در کلاس های خود در مورد اخلاق و تربیت فرموده اند.


دانلود کتاب:

تربیت و خلاقیت در محیط های آموزشی

  • اعظم خسروی مقدم

مرگ خلاقیت می تواند از یک کلاس درس شروع شود. همان کلاس درسی که می باید مهد خلاقیت باشد. اغلب کلاس درس ریاضی موجب مرگ خلاقیت در دانش آموزان می شود

  • اعظم خسروی مقدم

یکی از چالشهای پیش روی جوامع مختلف، دانش آموختگان فاقد تواناییهای فردی و مهارتهای لازم برای راه اندازی کسب و کار مناسب است. این امر، آماده سازی فارغ التحصیلان دانشگاهی را به وسیله توسعه فرهنگ کارآفرینی در آنان مسلم می سازد. آماده سازی در مورد کارآفرینی نبایستی بعد از فارغ التحصیلی باشد. بلکه این امر بایستی در حین تحصیل انجام شود و لازم است روح کارآفرینی در دانشگاهها پرورش داده شود.

http://s9.picofile.com/file/8323973118/genome_696x420.jpg

کارآفرینی فرایندی است که در آن فرد دارای ایده و فکر جدید با بسیج منابع از طریق فرایند ایجاد یک کسب و کار(کسب و کار الکترونیکی یا اینترنتی، کسب و کار خانگی، کسب و کار خانوادگی،کسب وکار کوچک و متوسط) که توام با مخاطره ی مالی و اجتماعی و حیثیتی است، محصول و خدمت جدید به بازار عرضه می نماید. در این زمینه خوب است تجربیات موفق جهانی مورد بررسی قرار گیرد.


دانلود کلیپ:

آموزش مهارت های کارآفرینی: تجربه های موفق جهانی

  • اعظم خسروی مقدم

بخشی مهم از مسائل اقتصادی خانواده، آموزش و تربیت رفتار صحیح اقتصادی به فرزندان است، آموزش اقتصاد به فرزندان به دو گونه مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. بخش غیرمستقیم که مهم‌تر است، روش و نوع عملکرد والدین است که خواه ناخواه حتما به فرزندان منتقل می‌شود. مادران مدیر، قانع و صرفه‌جو، فرزندانی به همین گونه تربیت می‌کنند و مادران اسرافکار، تجمل پیشه و مصرف‌گرا نیز فرزندانی تنوع‌طلب و مصرف‌زده به جامعه تحویل می‌دهند. بنابراین اولین و مهم‌ترین گام در تربیت صحیح اقتصادی فرزندان (مثل سایر زمینه‌های تربیتی)، تصحیح عملکرد والدین است.

http://s9.picofile.com/file/8311038800/images.jpg

مدیریت مالی، پس انداز و صرفه جویی در شمار مهارت هایی هستند که باید از ۲ سالگی به کودک آموزش داده شود.  به فرزندان خود مدیریت پول را آموزش باید داده شود. به گونه ای که از همان کودکی برای هر چیزی که قرار است برایش خریده شود، بودجه ای را تعیین و به وی اعلام شود تا بداند با این مقدار پول باید نیاز خود را برآورده کند.

دانلود انیمیشن:

چگونه اسراف نکردن را به کودکان بیاموزیم؟

  • اعظم خسروی مقدم

اقدام پژوهی به هر فعالیتی گفته می شود که منجر به تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تر شود. اقدام، محور اصلی در این نوع تحقیق است. به این معنا که شخص یا اشخاص، اقدام خود را در حین کار و فعالیت خود مورد پژوهش قرار می دهند. هدف از این کار بهسازی امور و اثربخش کردن آنها است. هدف از اقدام پژوهی مانند پژوهشهای مرسوم و دانشگاهی، پی بردن به روابط پدیده ها یا به اصطلاح متغیرها نیست، بلکه به بررسی موضوع هایی می پردازد که فرد یا افراد در محیط کار و شغل خود با آن درگیر هستند و می خواهند از راه پژوهش آن را حل کرده یا کاهش دهند. تغییر در وضعیت موجود هدف عمده در این تحقیق است. این پژوهش راه حل های مناسب برای مشکلات را جستجو می کند و پاسخی است به انتقادهایی که از کاربردی نبودن اکثر پژوهش های مرسوم به عمل می آید

تفاوت اقدام پژوهی با سایر انواع پژوهش ها را می توان به صورت عمده در فرآیند عمل لحاظ کرد. به این صورت که در اقدام پژوهی، محقق قدم به قدم، ضمن ایجاد تحول در محیط کار یا منطقه تحت پوشش خود، به اطلاعات و یافته هایی دست پیدا می کند. نزدیک به ده سال است که در تمام دنیا اهمیت خاصی برای اقدام پژوهی و پژوهش در عمل قائل شده اند. به طوری که ضرورت اقدام پژوهی در تمام دنیا و مخصوصا در ایران قابل مشاهده است.هدف اصلی اقدام پژوهی تغییر وضعیت موجود (نامطبوب) در کلاس درس به وضعیت مطلوب توسط معلمان وپست های مختلف در نظام آموزشی می باشد. در اقدام پژوهی معلم پژوهنده می کوشد با توجه به ضرورت موضوع و استفاده از منابع راهکار های خود را به صورت عملی به مرحله اجرا در بیاورد.


دانلود کلیپ:

اقدام پژوهی در مدرسه

  • اعظم خسروی مقدم